Informacje o warzywach i owocach

O marchwi:

Korzeń marchwi zawiera węglowodany, białko, pektyny, oraz karoteny, nawet do 1.656 witaminy A i 9,938 mg beta-karotenu.
Marchew jest także dobry źródłem witaminy B1 i B2, B6, C, E, H, K, PP.
W częściach jadalnych marchwi znajdziemy także mikroelementy: wapń 36 mg/100 g, magnez 16 mg/100 g, sód 82 mg/100 g i potas 282 mg/100 g.

Surowa marchew ma 33 kcal w 100 g, natomiast gotowana 30 kcal. Surowa marchewka ma niski indeks glikemiczny (IG = 30), jednak im dłużej ją gotować, tym bardziej wzrasta wartość indeksu glikemicznego. IG gotowanej marchewka może wynosić nawet 90. Dlatego osoby z cukrzycą typu 2 mogą spożywać marchewkę tylko na surowo.

Marchew zalecana jest w zaburzeniach trawienia u dzieci i dorosłych. Świeży sok z marchwi zawiera specyficzne związki siarkowe, nazywane czynnikami bifidus. Pobudzają one rozwój bakterii Bifidobacterium bifidum (syn. Lactobacillus bifidus) i przeciwdziałają zaburzeniom trawienia. Rozgotowana na papkę marchew, ze względu na wysokie stężenie beta-karotenu przywraca jelitom naturalne funkcje.

Najważniejszym składnikiem marchwi o znaczeniu prozdrowotnym jest beta-karoten. Beta-karoten jest prowitaminą witaminy A. Związek ten chroni nas przed niekorzystnym wpływem wolnych rodników, które mogą wiązać się z substancjami znajdującymi się w komórkach i wywierać szkodliwy wpływ na błony komórkowe oraz na podział komórek. Prowitamina witaminy A opóźnia procesy starzenia się. Beta-karoten wzmacnia system immunologiczny, chroni wyściółkę przewodu pokarmowego i dróg oddechowych przed infekcjami. Odgrywa istotną rolę w profilaktyce przeciwmiażdżycowej wpływając na obniżenie poziomu cholesterolu. Beta-karoten zapewnia ponadto prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku, zwłaszcza o zmierzchu, oraz warunkuje prawidłowe rogowacenie nabłonków.

Do celów operacji zostały wykorzystane niżej wymieniony odmiany marchwi oraz odmiana truskawki białej i czerwona jako kontrolna.

  1. Redsun – odmiana czerwona Nantejska o smukłych, cylindrycznych korzeniach o bardzo wysokiej zawartości likopenu.

  2. Wysiew do gruntu od połowy maja do 20 czerwca, zbiór od połowy września do końca października.
  • Purple Sun – średniopóźna odmiana o fioletowych korzeniach przeznaczona do przemysłu na plastry oraz do produkcji naturalnych barwników. Wysoki plon korzeni o dużym wyrównaniu.

Wysiew do gruntu od połowy maja do 20 czerwca, zbiór od połowy września do końca października.

  • Komarno – odmiana przemysłowa o intensywnej pomarańczowej barwie o przeznaczeniu do mrożenia i produkcji soków.
    Wysiew do gruntu na przełomie kwietnia i maja, zbiór w październiku.

O truskawkach:

Truskawki, zarówno białe, jak i czerwone, stanowią bardzo dobre źródło witamin (w 100 g: C – 59 mg, E  – 0,3 mg, prowitamina A – 7 mg, B1 – 0,024 mg, B2 – 0,022 mg, B3 – 0,386 mg, B4 – 5,7 mg, B5 – 0,125 mg, B6 – 0,047 mg, B9 – 24 mcg) i minerałów (w 100 g: potas – 154 mg, fosfor – 24 mg, wapń – 16 mg, żelazo 0,41 mg, magnez – 13 mg, cynk – 0,14 mg i mangan – 0,386 mg).
W ich skład chemiczny wchodzą też takie cenne dla zdrowia substancje, jak błonnik (pektyny), enzymy, kwasy owocowe, flawonoidy.

Obecne w białych truskawkach związki wzmacniają odporność organizmu, wykazują działanie przeciwzapalne i antybakteryjne. Owoce zawierają także antyoksydanty, które zapobiegają szkodliwej aktywności wolnych rodników – hamują procesy starzenia się czy mutacji komórek (kancerogenezy). A dzięki działaniu moczopędnemu ułatwiają detoksykację organizmu.

Wzbogacanie diety białymi truskawkami wpływa korzystnie na układ sercowo-naczyniowy. Owoce dostarczają substancji wspomagających pracę serca, obniżających ciśnienie tętnicze, wzmacniających naczynia krwionośne, redukujących poziom tzw. złego cholesterolu, przeciwdziałających odkładaniu się płytki miażdżycowej. Spożywanie truskawek ogranicza więc ryzyko zawałów, udarów czy choroby niedokrwiennej serca.

Obecne w białych truskawkach witaminy i minerały są niezbędne dla prawidłowej pracy układu nerwowego. Przyczyniają się do lepszego funkcjonowania mózgu, wspomagają pamięć, koncentrację, zapobiegają zmęczeniu, oddziałują pozytywnie na samopoczucie. Dostarczają także związków odpowiedzialnych za prawidłowe uwapnienie kośćca, dobrą kondycję skóry, włosów i paznokci.

Białe truskawki regulują trawienie i zawierają substancje przyspieszające procesy metaboliczne. Są niskokaloryczne (33 kcal / 100 g), a jednocześnie – dzięki znacznej zawartości błonnika (2 g / 100 g) – sycące. Stosunkowo niski indeks glikemiczny sprawia, że pozwalają utrzymać stabilny poziom cukru we krwi. Z tego samego powodu są przekąską odpowiednią dla diabetyków.